Stichting Chaidron-Guisset

De werking

In Vresse-sur-Semois vinden de activiteiten van het Toeristisch en Cultureel Centrum op twee verschillende locaties plaats. De afdeling Toerisme, die verbonden is aan de Dienst Toerisme van de streek van Bouillon in de Ardennen, bevindt zich in het gemeentelijk gebouw La Glycine. De afdeling Cultuur is gelegen in een tweede gebouw, dat ook eigendom is van de gemeente. Dit is het Kunst Interpretatiecentrum van de School van Vresse, dat de collectie van de Stichting Chaidron-Guisset herbergt : een instelling van openbaar nut, die in 1984 werd opgericht door José Chaidron.

Het team

Het team van het Toeristisch en Cultureel Centrum van Vresse dat aan het Kunstcentrum is toegewezen, bestaat uit Angélique Brousmiche, die in 2007 een bachelor behaalde in kunstgeschiedenis aan de universiteit van Namen en in 2010 een Master in archeologie aan de Katholieke Universiteit van Louvain-la-Neuve.

Beiden gebruiken hun kennis en hun vastberadenheid om het erfgoed van de Stichting Chaidron-Guisset en de kunstenaars van de School van Vresse te conserveren en te verbeteren, bijgestaan door Jean-Pierre Lambot.

Geschiedenis

José Chaidron, de eigenaar van het hotel "La Glycine" in Vresse-sur-Semois, was een verlichte kunstliefhebber. Hij verzamelde vele jaren lang de werken van de kunstenaars uit de streek. Toen hij zag dat zijn verzameling groeide, besloot hij om de tuinen van zijn hotel na te laten aan de gemeente, die er een Cultureel Centrum oprichtte om er een deel van het artistieke erfgoed van de verzamelaar in onder te brengen. Het betrof voornamelijk de favoriete artiesten van José Chaidron, zoals Albert Raty en Marie Howet, maar er kwam ook een Museum van Tabak en Folklore, Jose's andere passie tot zijn dood in 1997.

1er pierre de la fondation Chaidron-Guisset

In 1998 verwoestte een hevige brand het Cultureel Centrum, en een groot deel van de schilderijen ging verloren in de vlammen.

Het gebouw moest dus opnieuw gebouwd en de collectie gerestaureerd. Er werden nieuwe schilderijen aangekocht en de gemeente kreeg donaties, te beginnen met die van de Pinacotheek van Charleville-Mezières en haar voorzitter René Servan, die in 1999 50 schilderijen aanbood. Nadat de verzameling was vernieuwd en de muren waren herbouwd, heropende het Kunst Interpretatiecentrum zijn deuren in 2006.

Als grote kunstliefhebber, lag José Chaidron echt aan de basis van de artistieke ontwikkelingen in Vresse. In zijn hotel was het een onophoudelijk komen en gaan van schilders, en José, die een genereuze persoonlijkheid was, organiseerde tentoonstellingen en vernissages die allen zich nog herinneren. Vandaag nog leeft, ontwikkelt en bevestigt de School van Vresse zich. Er komen constant nieuwe kunstenaars bij. In Vresse zijn de plaatsen gewijd aan kunst talrijk: de schilderacademie, het atelier van Albert Raty, het huis van Raty, La Glycine (nu het Toeristisch en Cultureel Centrum en het lokale bureau van de Dienst Toerisme van de streek van Bouillon in de Ardennen), en natuurlijk het Kunst Interpretatiecentrum van de School van Vresse.

De waarden

Onder het voorzitterschap van de Gouverneur van de provincie Namen, de heer Denis Mathen, bestaat de Raad van Bestuur van de Stichting Chaidron-Guisset uit mensen, die begaan zijn met het behoud van het artistieke erfgoed van haar collectie.

De Raad streeft ernaar de collectie te beheren en voor het publiek toegankelijk te maken, door het tentoon te stellen in de gebouwen van het Kunst Interpretatiecentrum.

Dankzij haar serieuze instelling en bekendheid, is de Stichting regelmatig de gelukkige begunstigde van donaties die het mogelijk maken om haar permanente collectie te verrijken met nieuwe werken.